خانم پریسا -که صدای مخملین و تحریرهای شگفتانگیزش را در هیچ صدای دیگری ندیدهام- با گروه دستان در پاریس به اجرایی میپردازد که هوش از سر میرباید.
ظرافتهای آوازیای که در این نقطهی تحول یافتهی زندگی و هنرش ارائه میکند، نشانه ای است از پیشرفت و درجانزدن در کار.
اینها نظر این کمترین بود، پس از بارها شنیدن این کنسرت. اما شما هم بشنوید و نظر بدهید.
ـــــــــــــــــــــــــــ
در ضمن یادمان نخواهد رفت که سالها پیش نشریهای در دوران تعطیلیِ هنر و هنرمند، با ایشان مصاحبه کرد.
پریسا، معنویت گراست، به همین خاطر طبعا از آواز و از خدا، توامان سخن میگوید. میگوید “دین و نمازم از آوازم جدا نیست. اصلا من خدا را با آواز مییابم …” (نقل به مضمون).
آن زمانها هم که فقط این گونه سخنان باب طبع رسانهها بودند ، رسانههایی که همگی دولتی بودند،
این هم مهم نبود که این چند واژهی نماز و خدا و قبله و … در نگاه امثال بانو پریسا یا سهراب یا آلاحمد به کدام خدا و کدام نماز و کدام قبله اشاره داشتهباشند. کافی بود که این واژهها به هر دلیلی از زبان هنرمند و نویسنده جماعت صادر شدهباشد تا رندان حقطلب، آن را فهمیده یا نفهمیده، حلوا حلوا کنند، چرا که فرمودهاند “کار اگر برای خدا باشد، هر چیز مجاز است” [ در تعریض به داستایفسکیِ بزرگ که: اگر خدا نباشد، هر کار مجاز است.].
اما -همانطور که انتظار میرفت ـ این سخن که توسعهی روشن بینانهتر معنای معنویت بود، از سوی یکی از امامان جمعهی مهم در شمال کشور تحمل نشد،
ایشان در پشت میکروفن نمازجمعه، این تعابیر را برای یکی از گوهرهای دردانه ی موسیقی ایران, حاجیه خانم پریسا بکار برد (استاد پریسا، قبل از ۲۲ بهمن ۵۷، جزو سلبریتیها و هنرمندان جنجالی نبود و به تشخیص خود، حاجی شده بود.) . نکته این که این سخنان در صفحهی اول روزنامهای اصلی و کشوری آمد:
“کارمان به جایی کشیده که خواننده ای که فاح… رژیم سابق بوده، جرات کرده که بگوید من نمازم … . تو غلط میکنی که همچین حرفی میزنی…” (نقل به مضمون”)
از شرح و تفسیر این حکایتها در گذریم که به قول حافظ، “که از نهفتن آن دیگ سینه می زد جوش!”
======================
برای آشنایی بیشتر با پریسا، نک: اینجا
=====================
بهتر است برویم به سراغ خود این صدای مخملین آسمانیِ آشنا با بیشترین پیچ و خمهای ممکن تحریر در آواز ایرانی:
آلبوم گل بهشت در پاریس، سال ۲۰۰۵
لطفا آدرس های زیر را کلیک کنید.
بعد از باز شدن آدرس open in the web را انتخاب کنید.
بخش یکم
ــــــــــــــــــ
https://www.dropbox.com/s/fzf5rpw3jr0bou3/01%20-%20Kereshmeh.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/iv5dujje45hh60w/02%20-%20Chahar%20Mezrab.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tm5mkwj1ao0twtq/03%20-%20Daramad.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/btmu49wrnz3gg58/04%20-%20Tansife%20Abe%20Zolal.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/l61kx8pui38g03u/05%20-%20Bayate%20Radje%20Sazo%20Avaz.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/krxw2z900njq1l9/06%20-%20Bidad.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1lya90lloyf9t0d/07%20-%20Forud.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jqswhecysrr6h76/08%20-%20Tansife%20Bote%20Ziba.mp3?dl=0
بخش ذوم
ـــــــــــــــــ
https://www.dropbox.com/s/71go3vn1kga0cho/01%20-%20Moghadameh.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/k2vfzlmltojk23f/02%20-%20Tansife%20Dar%20Ayeneh.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/djbjov8k7a496kl/03%20-%20Hedjaz.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/k43pkr1l1mxjvu4/04%20-%20Chahar%20Mezran%20o%20Avaz.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/6x4idjeo33knlql/05%20-%20Kamancheh%20Solo%20%281%29.mp3?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ri2a9uqtrbl3utg/06%20-%20Tansife%20Hadise%20Asheghi.mp3?dl=0
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ترانه ی کوتاه شمس و قمرم در ژاپن:
https://www.dropbox.com/s/so2atxpx3y8adry/Parisa%20-%20Shamso%20Ghamaram%20Amad.mp3?dl=0
9 پاسخ
هرصدا و هر اوا،دلنشینی وتاثیر گذاری خاص خود را دارد.که بر امده از روحیات و شخصیت خواننده و نغمه سراست.واینست راز ماندگاری وجاودانگی یک اثر موسیقایی.
سلام و سپاس از توجه تون.
بله. کاری که با حضور جان و روح و شخصیت انجام بشه، اسمش می شه “اثر”؛ که به قول دقیق شما، ماندگار و جاودانه میشه.
اشاره ی خوبی به نغمه سرا کردید، چیزی که در میانهی موسیقیِ آوازی و ترانه، در پشت سر خواننده گم میشود. باید حقگزاری شوند و به خوبی شناسانده.
متاسفانه در مورد همین کنسرت، من یا ما، فقط با نام خواننده آشنا می شویم و حداکثر با اسم گروه؛ بدون این که از توانمندی و تلاش آهنگساز و نوازندگان و شاعر چیزی بگوییم.
با احترام.
کمترین
سلام اثار مهربانو هنگامه اخوان نیز چیز کمتری بلکه بیشتری از مهربانو پریسا دارد آوازهای ایشون رو هم گوش کنید
سلام به لیلا خانم، خواننده ی گرامی
ممنونم از توجه دادن شما به من در مورد ایشان.
این که پیشنهاد دادید که بانو اخوان را هم گوش کنم،
از طرف خودم هم، همکلام با شما تکرار می کنم.
چند کار شگفت ایشان را در اوایل آشنایی با خانم پریسا بارها و بارها شنیده ام و متحیر شده ام، طوری که ارائه ی استادانه ی ایشان، منو به اشتباه می انداخت که دارم به کار جدیدی از پریسا گوش می کنم.
حتما فایل هایی از ایشون جمع می کنم و منتشر می کنم.
امیدوارم هر جا که هستند، باز هم مثل گذشته تر ها، با انرژی ی بیشتری به کار عالی خودشان ادامه بدهند.
لطفا کنسرتهای بیشتری از بانو پریسا منتشر کنید گردن موسیقی اصیل خیلی حق دارن
سلام محمد آقای گرامی.
بروی چشم.
خوشحالم که حس حق شناسی تون رو مطرح کردید.
اگر گیر بیارم, هم از بانو هنگامه اخوان و هم از بانو پریسا کارهایی می گذارم.
سپاس از اعتنای تون به این نوشته و سایت.
کمترین
درود بربزرگمردانی که عشق را سر لوحه کار خود کرده اند واثاری چنین فاخر را به ما یاد اوری می کنند و برای جوانان راه گشایی مینمایند .سپاس از محبت وزحمات جنابعالی
خواننده ی گرامی ، جناب احمد رضا،
درود بر شما.
تشکر می کنم از خودِ اظهار نظرتان، قبل از پرداختن به محتوی آن.
تمنا می کنم. وظیفه ای است که آنقدر که می خواستم ادا نشد، اما آن قدر که می توانستم.
شکر و سپاس گزاری به طور کلی کار اساسی است. بیان مستقیمِ حس، فضیلت است. همان که شما بیان کردید.
من هم سپاسگزار بیان تان هستم.
اما بزرگمرد و عشق را نمی دانم و ” من آنم که خود دانم”
بله، تلاش باید کرد تا در کنار بلندگوهای گوش خراش، خدمتگزاران و الگو های ثابت قدمی را به همه و جوانان معرفی کرد. هنر فاخر بانو پریسا خدمت کرده به ما مردم . شکر گزارش باشیم و هستیم.
در کانال تلگرامی gahferestghkeshani هم در خدمت پخش و نشر همین فرهنگ هستم.
با احترام و امتنان.
سلام
چه لحظههای خوبی با این صدا تجربه کردید و کاش دسترسی به متن مصاحبهای که اشاره کردید فراهم بود.
این آلبوم، دستکم در این برهه از زندگی، خیلی به ذائقه من نزدیک نیست. البته مشکلم کمی ریشهای است و معمولا سخت به صدای خوانندهها وصل میشوم و این مشکل در برقراری ارتباط با صداهای زنانه غالبا دوچندان است. با این حال با کارهای قدیمیتر پریسا نسبتا سریع ارتباط برقرار کردم. حس صدایش با ذائقه من سازگار بود و از بین آنها که شنیدم کاری به نام تنها تو بمان بسیار به جانم نشست. به گوشم با احساس خیلی درستی خوانده شده بود.